Historické památky

Kategorie článků s tématem historie



Hrad Landštejn Tisk
Zajímavosti kraje kolem Nové Bystřice - Historické památky
Napsal uživatel Jana Knotková   
Pátek, 16 Červenec 2010 18:13

Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zřícenin u nás. Landštejn, který stojí v příjemné lesnaté krajině na jednom ze žulových vrchů Novobystřické vrchoviny, od pradávna střežil hranici tří historických zemí ? Čech, Moravy a Rakouska. Landštejn se nachází na Jindřichohradecku v Jihočeském kraji. Přístupová cesta od severu prochází první renesanční bránou ze 16. století, chránící vstup do předhradí s hospodářskými budovami. Za druhou bránou je ve svahu nové pozdně gotické předhradí, chráněné hradbou se třemi půlkruhovými baštami. V sousedství třetí brány je zbytek brány původního románského hradu, na nádvoří jsou zbytky zdí pozdně gotického krajířovského paláce a jádro nejstaršího románského objektu se dvěma věžemi. V severní věži se vzácně dochovala románská hradní kaple s apsidou a tribunou. Z vrcholu vyšší ? jižní věže se nabízí krásný výhled do širokého okolí. V jednom z objektů na předhradí je malá expozice o archeologickém výzkumu, v patrech velké věže jsou umístěny informační panely o historii hradu. Založení hradu se datuje do 13. století. V jeho historii se na něm vystřídala celá řada majitelů. Menšími přestavbami procházel sice již od konce 14. století, ale větších změn se dočkal až ve století šestnáctém, kdy byl rozšířen a nově opevněn. Díky dvojitým hradbám se tak Landštejn stal jedním z největších hradů u nás. Byl obýván do 18. století, avšak v roce 1771 byl zapálen bleskem a zcela vyhořel. Od té doby pustl až do zahájení rozsáhlé rekonstrukce v sedmdesátých letech 20. století, po níž byl hrad opět zpřístupněn veřejnosti. Jádrem hradu je románská stavba z počátku 13. století, tvořená dvěma hradními věžemi a obytným palácem mezi nimi. Vyšší hlavní věž s malými okny a s vchodem vysoko nad úrovní terénu měla obrannou úlohu. V druhé věži se dodnes dochovala románská hradní kaple. Landštejn je považován za dějiště Schillerova dramatu Loupežníci.

Zdroj: http://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/landstejn-hrad
 
O historii Nové Bystřice Tisk
Zajímavosti kraje kolem Nové Bystřice - Historické památky
Napsal uživatel Jana Knotková   
Pátek, 16 Červenec 2010 17:34

Novobystřicko leží na území historického Vitorazska. Slabé osídlení je datováno již dříve, ale ve 12.st. proběhla německá kolonizace (Johanité), území vlastnili pánové z Raabsu, Zöbingové či jiní němečtí šlechtici, později Vítkovci, od r.1282 je součástí české koruny (pánové z Landštejna). A již r.1341 je Bystřice městem, vznikají hrdby. Pak je vlastnili pánové z Krajku (do 16.st.), za husitských válek bylo vypáleno, později obnoveno a získává pravděpodobně svůj dnešní název. Pak území vlastnili Lobkovicové, Kinští, dále Slavatové (Vilém byl defenestrován v Praze), za třicetileté války kraj nebyl ušetřen hrůz, ikdyž jen mírně. Pak zde sídlili páni z Funfkirchenu, V r.1774 zachvátil město velký požár, později zde panoval měšťan z Prahy, hrabata z Trautmannsdorfu, von Riese-Stallburg. 30.10.1897 byl zahájen provoz na 33 km dlouhé úzkokolejce Nová Bystřice- Jindřichův Hradec.

 
Úzkokolejná železnice Tisk
Zajímavosti kraje kolem Nové Bystřice - Historické památky
Napsal uživatel Jana Knotková   
Pátek, 16 Červenec 2010 02:12

Koleje úzkokolejkyJediná jihočeská úzkokolejná trať spojuje Obrataň, ležící asi 8 km jihozápadně od Pacova, s Jindřichovým Hradcem a dále s Novou Bystřicí. Trať byla stavěna ve dvou etapách. Úsek z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byl postaven v letech 1896 - 1897. Stavbě předcházelo několikaleté jednání a roku 1894 byla konečně vydána koncesní listina pro tuto místní dráhu. Trať byla postavena za jeden a půl roku a již v říjnu roku 1897 po ní projel první vlak. Slavnostní zahájení provozu na železnici o rozchodu kolejí pouhých 760 mm se uskutečnilo 11. listopadu téhož roku. Na trati o délce 33 km byly postaveny dva klenuté mosty, pět mostů s železnou konstrukcí a jeden viadukt. Zajímavostí je, že na úseku 2,5 km dlouhém jsou úzkorozchodné koleje vedeny uvnitř normální tratě. V roce 1906 se jednalo o prodloužení dráhy do Rakouska do města Litschau, ale návrh nebyl realizován. Druhý úsek trati z Jindřichova Hradce do Obrataně vybudovalo Železniční družstvo z Kamenice nad Lipou v letech 1902 - 1906. Délka kolejí je o 13 km delší než na úseku Jindřichův Hradec - Nová Bystřice (46 km) a původní vlaky tažené parní lokomotivou tuto vzdálenost urazily za 2 hodiny a 45 minut.¨

Zdroj: http://www.jiznicechy.org/cz/index.php?path=ost/uzkokol.htm
 
Slavonice - historické podzemí Tisk
Zajímavosti kraje kolem Nové Bystřice - Historické památky
Napsal uživatel Jana Knotková   
Pátek, 16 Červenec 2010 02:12

Nachází se v hlavní míře pod náměstím Míru a Horním náměstí a vytváří dva samostatné celky. Nejstarší částí je tzv. druhé patro. Jedná se o sklepy, které se začaly budovat pod jednotlivými domy v 15. století a v 2. polovině 16. století byly pak postupně propojeny. V hlavní míře měly odvodňovací účel, ale též i obranný v případě napadení. Hlavní chodby jsou relativně prostorné, jejich výška je asi 150 cm, šířka 40-60 cm. Koncem 16. století a později byly kopány nové, výše položené renesanční sklepy (I. patro). Budování podzemí bylo dokončeno pravděpodobně do třicetileté války. V roce 1993 byly zahájeny práce na sanaci a zmapování podzemí. Dnes prozkoumané podzemní chodby dosahují celkové délky 1375 m a nalézají se v hloubce 4-7 m. Od roku 1998 je část podzemí zpřístupněna. Vstup je v přízemí domu čp. 480 (pod informačním centrem). Jsou dva prohlídkové okruhy, delší trvá asi hodinu.

Zdroj: http://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/slavonice-historicke-podzemi
 


KONTAKT

Ubytování Ve Smrčné
Smrčná 53
Nová Bystřice 378 33

Mobil: +420 608 824 750
Mobil: +420 776 824 776

E-mail: rudaknotek@seznam.cz

UKÁZKY Z FOTOGALERIE